בגיל 102: בכיר המוסד לשעבר הלך לעולמו

אבי יעקב No Comments on בגיל 102: בכיר המוסד לשעבר הלך לעולמו

סגן ראש המוסד לשעבר שמואל טולידאנו הלך לעולמו בביתו שבירושלים, בן 102. ראש המוסד ספד לו: ""פעילותו של טולידאנו בארגון ובשירות הציבורי תרמו רבות לביסוס ביטחונה של מדינת ישראל"

צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בכיר המוסד לשעבר שמואל טולידאנו הלך לעולמו בליל שבת בביתו שבירושלים, בגיל 102. הוא נולד בטבריה לרב ברוך טולידאנו, בנו של הרב יהודה טולידאנו שהגיע בשנת 1862 לטבריה ממקנס שבמרוקו. היא נצר לרב דניאל טולידאנו.

בצעירותו היה פעיל ב'הגנה', נעצר ונכלא במהלך מלחמת העצמאות. שירת כקצין בש"י (שירות המודיעין של ההגנה, שעל בסיסו קמו שירותי הביטחון והמודיעין של ישראל).

בין השנים 1953–1965 שירת במוסד, פיקד על יחידת "ביצור" שהייתה אחראית להעלאת יהודים מארצות ערב וממדינות מוסלמיות אחרות ולאבטחת מוסדות יהודים ברחבי העולם. בשנות ה – 60 היה ראש אגף צומת שהיה אחראי על גיוס סוכנים והפעלתם. בהמשך מונה לסגן ראש המוסד.

ב-1965 פרש מן המוסד ומונה ליועץ ראה"מ לענייני ערבים תחת ראש הממשלה לוי אשכול. בתפקיד זה היה אחראי על ריכוז והנחיית המדיניות לשילוב ופיתוח של ערביי ישראל. הוא המשיך בתפקיד זה לאורך כהונתה של גולדה מאיר ומרבית כהונתו הראשונה של יצחק רבין.

הוא נבחר לכנסת התשיעית מטעם מפלגת ד"ש והיה יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה וחבר בוועדת החוץ והביטחון. עם התפרקות ד"ש היה חבר ב"תנועה לשינוי ויוזמה", ששינתה את שמה לשינוי ופעלה כסיעה בכנסת בראשות אמנון רובינשטיין.

עם תום הקדנציה של הכנסת התשיעית בשנת 1981 לא נבחר שוב לכנסת, אך המשיך בעשייה הפוליטית ובשנת 1983 פרש משינוי ועבר למפ"ם.

ראש המוסד דדי ברנע ספד לו: "כולנו מרכינים ראש וזוכרים בהערכה וכבוד את סגן ראש המוסד לשעבר, שמואל טולידאנו ז"ל. טולידאנו מעמודי התווך של הארגון עוד מימיו הראשונים, ופעל רבות במסגרת שורת תפקידים משמעותיים אותם מילא, וביניהם: ראש ביצור, ראש אגף הצומת, האגף לגיוס והפעלת סוכנים".

"פעילותו של טולידאנו בארגון ובשירות הציבורי תרמו רבות לביסוס ביטחונה של מדינת ישראל. הארגון כולו משתתף בצער המשפחה".

 



0 תגובות